Over het
Seizoen 2026
De rode draad van ons nieuwe seizoen is de uitzonderlijke muzikale veelzijdigheid die de gitaar te bieden heeft.
​
De gitaar is, gespreid over diverse muziekgenres en cultturgrenzen heen, hét populairste instrument bij uitstek. Doorheen de vier concerten van Rhapsodies 2026 nemen we u mee op ontdekking naar de verschillende geizchten van dit instrument; van klassiek en film tot jazz en gipsy swing!

Promenade: Antoine Boyer & Yeore Kim
Toots Thielemans & beyond
Voor het eerste concert starten we in de jazzwereld, waar de gitaar niet meer louter een begeleidings-instrument is, maar dankzij de handen van grote virtuozen ook een solistisch medium werd.
Frans gitarist Antoine Boyer is ontegensprekelijk de koploper van een nieuwe generatie virtuozen die de techniek en muzikaliteit van het gitaarrepertoire naar een nieuw niveau tilt. De akkoorden en polyfone melodieën die vroeger enkel toppianisten uit 2 handen konden toveren, speelt Boyer nu op 6 snaren. Hij beheerst niet alleen de elektrische, steelstring en gipsy gitaren, Boyer speelt ook met een fantastische klankbeheersing op de nylon snaren van de klassieke gitaar. Het komt zelden voor dat eenzelfde muzikant op hoog niveau deze verschillende speeltechnieken allemaal tot in de puntjes beheerst.
​
Toch is het niet enkel Boyers technisch meesterschap dat u onberoerd laat. Ook zijn composities, bewerkingen en samenwerkingen weten een groeiend publiek te boeien.
​
Voor dit concert speelt hij samen met zijn eega, de Koreaanse muzikante Yeore Kim. Deze multi-instrumentaliste speelt niet enkel mondharmonica maar ook trompet, cello, piano en drum. Kim excelleert met overtuiging op de mondharmonca. Ze werd namelijk laureaat van diverse internationale concours en won zelfs het World Harmonica Festival.
​
Wie bij dit alles aan de Belgische muzikant Toots Thielemans denkt, zit op het goede spoor. Thielemans maakte furore als gitarist en uiteraard vooral ook als mondharmonica speler. Boyer en Kim treden als dynamisch en innemend duo helemaal in de voetsporen van deze internationaal gevierde jazzmuzikant van wereldklasse.
Cadence: Joscho Stephan Trio
Django Reinhardt & beyond
Het tweede concert brengt ons dan weer dichter bij een andere Belgische grootheid in de jazzwereld, genaamd Django Reinhardt. Reinhardt maakte zo'n indruk dat zelfs de Nazi-officieren hem tijdens de vervolging van de zigeunergemeenschap de hand boven het hoofd hielden en hem uitnodigden om in Berlijn te komen spelen. Ook het befaamde jazzfenomeen Duke Ellington stond samen met zijn orkestleden perplex van Reinhardts genie.
​
Een knap hedendaags evenbeeld van Django is de Duitse gitarist Joscho Stephan. Net zoals dat bij Django gebeurde, staat nu ook elke vermaarde muzikant te popelen om met Joscho Stephan te spelen. Tot deze categorie behoren Bireli Lagrene, Stochelo Rosenberg, Tommy Emmanuel… maar evengoed ook klassieke topviolisten als Daniel Hope. Stephan werd niet enkel uitgenodigd in de bekendste jazz clubs in New York (denk maar aan Birdland), maar ook in het Reingau Musik festival.
Of Stephan nu werkelijk even populair is als Django? Zijn Youtube kanaal telt momenteel al 40 miljoen kijkers...
​
Met zijn trio herinterpreteert Joscho Stephan klassiekers uit de gipsy jazz. Daarnaast speelt hij ook eigen composities met elementen uit de klassieke, Latijns-Amerikaanse, pop- en rockmuziek. Je zou het een moderne evolutie kunnen noemen van wat Django ooit startte.


Hommage: Rafael Aguirre
Solo recital
Het derde concert uit deze reeks dompelt ons onder in de muzikale werelden van Spaanse gitaarlegendes Andres Segovia en Paco de Lucia. Ook hier programmeren we iemand die deze grote schoenen vult: de Spaanse gitarist Rafael Aguirre.
​
Aguirre is op internationaal niveau misschien wel de meest gerenommeerde gitarist van deze tijd. Hij won 13 van de grootste wedstrijden voor klassieke gitaar (waaronder de Alhambra wedstrijd in Valencia en het Tarrega concours in Benicassim), werd associate van de Royal Academy of Music in Londen en kreeg de nationale Cultura Viva award in Madrid. Intussen trad Aguirre op in 47 landen en betoverde telkens opnieuw zijn publiek in de mooiste concertzalen ter wereld waaronder de Carnegie Hall in New York, het Concertgebouw in Amsterdam, het Wiener Konzerthaus, de Tchaikovsky Hall in Moskou, de Toppan Hall in Tokyo en de Elbphilharmonie in Hamburg.
​
Momenteel toert deze drukbezette gitarist als solist met orkesten in de V.S., Azië en Europa. Bij ons maakt Aguirre een tussenstop en brengt hij een solo recital waar de luisteraar op schitterende wijze zowel de Spaanse traditie met de klassieke invloed van Andres Segovia alsook de flamenco technieken van Paco de Lucia zal beleven.
Dit vormt een perfect concert voor onze jaarlijkse hommage aan gitarist Geert Claessens.
Resonance: Lakmé Strijkkwartet & Koen Claeys​​
Quintet for strings
Tot slot laat het vierde concert van deze reeks de gitaar op een volledig andere manier weerklinken, namelijk in kamermuziekverband.
Belgisch gitarist Koen Claeys laat samen met het Franse strijkkwartet Quatuor Lakmé horen dat de gitaar op dezelfde klassieke scene kan staan als de piano.
Historisch gezien is de meest voorkomende bezetting voor kamermuziek namelijk een combinatie van klavier en strijkers. Maar de 20ste eeuw bracht ook enkele meesterwerken voort waarin de gitaar de plaats van de piano inneemt, zoals het kwintet van de Italiaanse componist Mario Castelnuovo-Tedesco.
​
De naam Castelnuovo-Tedesco klinkt misschien minder bekend in de oren, maar hij schreef wel de soundtrack voor zo’n 300 Hollywood films. Bovendien was Tedesco de leermeester van John Williams (die de muziek voor o.m. Star Wars schreef), Henry Mancini (bekend van The Pink Panther)en vele anderen.
Tedesco schreef verder ook parels voor het klassieke podium die hij opdroeg aan het Spaanse fenomeen Andres Segovia.
​​
De hele muziekwereld, van klassiek en film tot jazz en gipsy swing, allemaal bekeken vanuit het klankgat van een gitaar.
Dit is Rhapsodies 2026 in 4 concerten.
Welkom!
