RESONANZ
26 APRIL 2025
20u
Resonanz is het derde concert uit onze seizoensreeks en het belooft iets groots te worden. Het Taurus Quartet brengt in het Iers College twee absolute meesterwerken uit het strijkkwartet repertoire. Op dit concert staan twee reuzen uit de muziekgeschiedenis samen in één programma: een avond met Brahms en Beethoven om niet te missen!
Over de artiesten
Wietse Beels
Wietse Beels studeerde in België. bij G. De Neve en aan het Rotterdams Conservatorium bij J.J. Kantorow en I. Grubert. In 2002 behaalde hij het diploma "uitvoerend musicus" en studeerde verder bij het Alban Berg Quartett aan de Hochschule für Musik in Keulen. Hij volgde masterclasses bij o.a. V. Tretjakov en het Melos en Alban Berg Quartett.
Beels ontving de Debuutprijs Kamermuziek met Trio Dor (1998) en het Narziss und Goldmund Pianotrio (2002). Hij treedt op in Europa en Zuid-Afrika met het Narziss und Goldmund Pianotrio, Sexteto Tanguedia en diverse ensembles. Daarnaast maakte hij opnames voor radio, tv, en cd’s met Trio Dor, Narziss und Goldmund Trio en Sexteto/Orquesta Tanguedia.
Vincent Hepp
Vincent Hepp studeerde viool en altviool aan het Conservatorium van Brussel en aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth ; hij behaalde eveneens prijzen in wedstrijden als ‘Vieuxtemps’, ‘De Bériot’, ‘Chostakovich’ (Moskou), ‘Gdansk’ (PL). Na jaren als altviolist van het Kryptos kwartet, wordt hij stichtend lid van het Taurus kwartet, en speelt hij regelmatig met ensembles als Ensemble Modern, Ictus, Oxalys, Het Collectief e.a.
Hij was aanvoerder altviool van de Philharmonique de Liège en de Opera Royal de Wallonie, en is eerste solist altviool in het orkest van de Munt. Vincent geeft viool en kamermuziek aan de conservatoria van Brussel en Luik.
Martijn Vink
Martijn Vink heeft een veelzijdige carrière opgebouwd als kamermusicus, solist, docent en recent ook als dirigent. Sinds 1993 woont hij in Brussel, waar hij onder andere speelt met Oxalys en Het Collectief, waarmee hij in 2011 “Musicus van het jaar” werd. In 2012 richtte hij het Taurus Quartet op, waarmee hij regelmatig optreedt op festivals en in grote zalen.
Als solist voerde hij werken van componisten als Saint-Saëns en Dvořák uit met diverse orkesten en maakte hij tournees in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië. Vink heeft circa twintig cd’s uitgebracht en doceert cello aan het Lemmensinstituut in Leuven. Naast muziek voltooide hij in 1993 een studie psychologie aan de Universiteit Utrecht.
Liesbeth Baelus
Liesbeth trad als soliste en kamermusicus op in Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en de VS. Ze studeerde viool aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en later bij o.a. het Artemis Kwartet en Boris Kuchnir in Wenen.
Ze speelde met orkesten zoals het Euregio Symfonisch Orkest en de Koninklijke Muziekkapel van de Gidsen, en werkte samen met musici als Martha Argerich en Philippe Graffin. Onlangs trad ze op in de Musikverein Wenen en het Concertgebouw Amsterdam, en dit seizoen is ze concertmeester in Los Angeles en San Diego, met tournees in China en Hongkong.
Reusachtige muziek!
Taurus Quartet brengt in het Iers College twee absolute meesterwerken uit het strijkkwartetrepertoire.
Ludwig van Beethoven - Strijkkwartet nr.15, opus 132 in la klein (1825)
Het vijftiende strijkkwartet van Beethoven is een van zijn beroemde, late strijkkwartetten. Indie fase van zijn leven was Beethoven volstrekt doof; hij hoorde zijn eigen muziek alleen dooreen rijk, innerlijk voorstellingsvermogen. Wellicht juist daardoor werd zijn muzikaleverbeeldingskracht sterker en onbegrensder dan ooit. Hij kleurde ver buiten de lijnen van detraditie en veranderde radicaal conventies van vorm en inhoud.
Beethoven was in het voorjaar van 1825 ernstig ziek geweest en noemde het derde deel"Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit in der lydischen Tonart”. Met eenstructuur van vijf delen, een minikwartet binnen het kwartet, is dit deel het meest imposante,"een van de hoogtepunten van de muziekgeschiedenis”.
Johannes Brahms - Strijkkwartet opus 51 nr.2 in la klein (1873)
Brahms zei in 1872, een jaar voordat hij zijn eerste kwartetten componeerde, over Beethoven:"Je kunt je niet voorstellen hoe het is om altijd zo'n reus achter je te horen marcheren!”Deze grenzeloze bewondering had aanvankelijk een verlammend effect, want naar verluidtvernietigde hij ongeveer twintig strijkkwartetten voordat hij de twee kwartetten van Op. 51uiteindelijk openbaar maakte. Brahms stond er wel op om eerst een geheime uitvoering vande kwartetten te horen voordat ze werden gepubliceerd, waarna hij ze nog aanzienlijk herzag.Maar het resultaat is verbluffend: rijk, romantisch, opzwepend.
In dit concertprogramma staan de twee marcherende reuzen uit de muziekgeschiedenis samenin één programma: een avond om niet te missen!